Friday, November 6, 2009

Tuntutlah Ilmu

Menuntut ilmu adalah satu kewajipan kepda setiap insan yang diciptakan oleh Allah taala yang dikurniakan akal dan minda untuk meneroka alam yang indah ini. Tanpa ilmu insan tidak mampu melangkah sebagaimana sekarang, tanpa ilmu insan tidak mampu mereka sesuatu yang lain dan menarik. Ilmu itu pelita hidup, tanpa ilmu gelaplah hidup kita.


Sebagaimana sabda nabi s.a.w.:" طلب العلم ولو بالصن " yang beerti tuntutlah ilmu walau ke negeri china. Bukan bereti kita perlu pergi ke China untuk menuntut ilmu tetapi hendaklah kita belajar dan belajar sehingga usia tua sekalipun. Ilmu yang bermanfaat adalah ilmu yang memberi faedah dan kebaikan kepada kehipan kita,sepertimana ilmu feqah,fardu ain, matematik dan lain-lain, bukan ilmu mencuri, menipu,merasuah, membunuh yang mendatangkan bahaya kepada kehidupan. Ilmu yang bermanfaat adalah ilmu apabila kita baca dan belajar menjadikan kita semakin takut kepada Allah taala. Apabila kita tahu perkara yang disuruh dan yang dilarang serta ganjaran dan balasan Alah terhadap amalan kita nanti, maka ilmu itu menjadi manfaat kepada kita. Setiap ilmu yang dipelajari mestilah diamalkan di dalam kehidupan sekalian, contohnya kita belajar bahawa kalau cakap berbohong akan dibalas seksa oleh Allah maka kita rasa takut akan perbuatan ini, seterusnya melahirkan insaf dalam diri.Contoh, kedua kita belajar hati jangan dengki kerana dengki itu bisikan syaitan, dan allah tidak suka orang yang dengki maka kita rasa takut mendapat murka Allah seterusnya kita bertaubat dengan kesalahan kita. contoh lain, kita belajar bahawa semasa solat hendaklah khusuk hati menghadap illahi, samapi masa solat kita angkat takbir اللة اكبر - takbir al ihram sehaya terlintas dalam fikiran perkara di dunia maka, teruslah bertaubatkerana takutnya akan azab Allah. Dengan keadaan ini kita akan sentiasa menjaga hati, lisan dan akal dari terlanjur melakukan perkara yang dibenci dan tak bermanfaat kepada diri kita dan orang lain.

Bersama orang-orang yang mencari ilmu adalah malaikat yang turun mencari hamba Allah taala yang menuntut ilmu pada setiap saat kehidupannya. Menurut riwayat Ahmad:" Sesungguhnya malaikat merendahkan sayapnya kerana sukanya kepada orang-orang yang menuntut ilmu." Sungguhpun malaikat makhluk tang paling mulia di sisi Allah taala turut bersama orang-orang yang menuntut ilmu. Di mana terdapatnya majlis ilmu di situlah malaikat akan berhimpun, meminta ampun kepada tuhan agar hamba-hamba yang sedang menuntut ilmu ini diampunkan segala dosanya.

Oleh yang demikian, malaikat bertugas turun ke bumi dua kali sehari yakni pada waktu subuh dan asar, melihat siapa antara hamba yang sedang melakukan amal kerja di dunia samada baik mahupun buruk, pada masa ini malaikat akan membawa naik amalan setiap hamba Allah untuk disampaikan kepada Rob yang esa, siapa yang pada masa itu sedang dalam amar makruf, maka berbahagialah mereka kan diampunkan dosa mereka, namun siapa yang pada masa itu berbuat keburukan tiadalah baginya keampunan.

-ILMU YANG BERMANFAAT SAKSI DI AKHIRAT-


No comments:

sedetik bersama seribu makna