Saturday, November 16, 2013


FREINDSHIP is LIKE THIS!!!!

Aku ni suka sangat berkawan, tambahan kawan tu yang aku rasa tenang, senang, bahagia je bila tengok dia, bila berbual dengan dia...suke saaaangaaaattt.

Alhamdulillah sepanjang perjalanan aku belajar dan bekerja aku dikurniakan kawan dan sahabat yang baik dan mendorong saya melakukan kebaikan di samping mereka. Tapi lain ceritanya waktu di bangku sekolah, aku seorang yang pendiam dan pemalu sangat. Aku sendirian je, walaupun aku ada kawan rapat tapi macam tak rapat sangat pn sebab xreti nak appreciate erti persahabatan yang sebenar..masa tu aku bukan budak hostel so apa2 kes sume nak ngadu kat umi abah, so kalo umi abah kata tidak maka tidak lah...hehe. Sampai la aku SPM pun study xde nak sharing is caring la sgt, budak nerd giler time tu...

Pastu aku dpt la masuk PKB (Politeknik Kota Bharu), itu pun abah aku iiyg suh apply civil engineering. Aku SPM aliran perakaunan masuk diploma Civil Engineering..ok...Time diploma aku baru mula duk hostel, kat PKB aku masih lg nerd sebab dulu tak pernah bergaul dgn lelaki, tup tup sekelas dgn lelaki, teamwork, group assignment nak kena combine dgn lelaki. Maklum la kalo assignment civil bukan mcm akaun nak tulis dan taip je..nak kena wat field work nak kena guna alatan yg berat2...nak kena budak laki handle jugk. Kat PKB hanya student sem 1 je layak duk hostel, kalo nak dapat hostel next sem nak kena aktif...aku pun terpaksala join Ahli Jawatankuasa KAMSIS, kat PKB dipanggil AJK BAWA (Badan warga Asrama)...dah terjoin AJK plak baru aku berkawan sikit2 jer, masih lagi malu. Lawak tol la time tu...

Bro and Sis..sambung jap lagi ek...nak solat dulu..

Sambung lagi ceritanya...Duk hostel sampai sem 3 je sebab sem 4 tu dah keluar wat praktikal. Dulu aku memang tak tahu nak terjah cari tempat praktikal kat mana, lastly dapat la kat private consultant dlm civil engineering..private pun dapat elaun rm100 je sebulan,, wat duit minyak motoor boleh la.masa tu PTPTN kan hadooo. Time praktikal pun aku pemalu lagi, nk wat canne dah sume nak kena involve kerja dgn org LELAKI...aissshhh pantang btol la,, aku xreti nak komunikasi ngan orang lelaki ni...adoiii.. xpe la aku duk berkawan je la dgn kerani sebab dia sorang je pompuan kat opis tu. Okey la, sebenarnya time praktikal tu aku ada classmate duk skali 4 org sume pompuan...hehe, jadinya bergroup la plak kami ni....pengalaman pun stakat yg boss nak kasi je la.. Nak pendekkan cerita last year aku buat projek, nak kena wat proposal bagai, field work, lab test, report dan presentation...dapat plak penyelia yg hot (skemassss) semua takut kalo dapat lecturer ni,,lastly aku yg dapat nasib la,, tapi tak sangka die punya seliaan the best dan bagi A lagi untuk projek aku yang ntah apa-apa...Alhamdulillah berakhirnya diploma dgn cgpa 3.71 tahun 2008. 

Lepas tamat diploma aku try apply continue degree kat IPTA...tunggu punya tunggu panggilan pertama tak ada rezeki terus aku kerja la sebagai cikgu KAFA (ustazah la kononnya), kawan-kawan yg cepat rezekinya dapat masuk UTHM dengan kursus pure civil. Aku dapat masuk UiTM tapi degree in Interrior Designer (tak tahu mcm mna boleh lulus test lukisan dan interview). Tapi aku kecundang di sana, aku tak mampu meneruskan pengajiian, fikiran bercelaru, tak boleh nak tangkap objektif apa aku amek kursus ni bercampur dgn perbelanjaan projek assignment yg mahal. Dua bulan aku dah tak boleh bertahan lagi, aku ambil keputusan untuk berhenti, dalam masa 3 hari aku uruskan proses penamatan pengajian di UiTM dan aku balik kampong. sebelum balik aku sempat apply kemasukkan IPTA sesi Jul 2009. 

Balik Kampong duk rumah lalu sambung kerja lagi sebagai ustazah hinggalah bulan 6;2009 sampailah giliran aku lagi sambung degree kat UniSZA dalam bidang BBA Islamic Finance.

ADOIIII...PANJANGNYA CERITA....BAB FRIENDSHIP TAK MASUK LAGI..

First mood dpt tawaran ke Universiti memang perasaan sangat gembira, sampai nangis-nangis lagi sebab bersyukur sangat Allah makbulkan doa aku. Kebetula dapat tawaran skali dengan adik aku, dia dapat masuk UMS dengan bidang Ijazah Biologi manakala aku BBA Islamic Finance dekat UDM(KUSZA). Memang suka sangat time tu sebab aku memang beria-ria nak sangat masuk Universiti yang berbentuk Islamik...aku pun tak tahu kenapa detik hati ni nak kembali ke zaman sekolah di mana dulu aku sekolah agama (Maahad Muhammadi). Jadi aku masuk UDM dengan rasa penuh gembira, nak belajar ilmu agama yang diidam-idamkan. Walaupun pengajian ini menngambil masa 4 tahun lamanya, alhamdulillah aku rasa akan terisi jiwa dan minda jika aku terima tawaran kali ini. Terbayangkan suasana pengajian yang aman diselami dengan al-quran dan hadis. Opppssss terlajak panjang plak ceritanya...Dari semester satu lagi aku memang suka jejakkan kaki ke surau berdekatan, maklumlah duk kat hostel, tempat yg selesa solat kat surau la.. Boleh dikira kaki surau la tapi tak rajin sangat pun. Sepanjang pengajian di UDM aku berkenalan dengan macam jenis kawan,,perempuan la...Bermula di situ jugak aku menilai dan menitip setiap kawan yang aku kenali. Kerna kawan aku belajar dalam kuliah dengan rajin dan sistematik, kerna kawan yang ajak aku berusrah, kerna kawan yang aku selalu marah-marah kat dia, aku ni panas baran pun ada juga. Dengan kawan aku belajar ilmu dalam silibus, aku belajar ilmu agama, aku belajar ilmu akhlak, aku belajar ilmu lemah lembut, aku belajar ilmu menggedik...yang aku tak belajar ilmu mengorat jer...Tahu sebab apa..Aku ni Anti-Couple. 

Masa di tahun 1.. aku sekelas dan sebilik dengan budak senegeri ore klate jugak, tapi aku tak kacik nak berkawan baik dengan dia. Bukan apa sebab dia tu aktif sangat dan tak tahu bila masa dia free. Kalau dia ada kat bilik dia tidur, bila dia bangun dah keluar. Jadi blik tu macam bilik aku sorang je. Its okey, aku lagi suka duk sengsorang, boleh study dan bermaharajalela dengan aman. So aku study sorang, aku baca dan faham sendirian. Aku masih terikat dengan budaya study budak engineering yang hanya suka buat kira-kira tak suka membaca, asal buka buku tidur, asal tidur je buka buku...hikssss. Kemudian aku mulalah mencari someone yang boleh aku bertanya dan bertanya, aku dah stress sangat study buku yg ayat panjang-panjang langsung tak boleh masuk otak aku. Serumah aku, sebelah bilik aku ada la budak sekelas juga, dia macam pandai memang pandai sebab result STPM dia power, SPM pun power ,,budak ekonomi memang terer bab kewangan ni. Jadi aku pn duk berkawan dengan dia ni sampai tamat pengajian (BFF la jadinya) tapi dia orang kedah...nak bercakap satu masalah, lastly aku cakp klate dia ckp kedah...faham-faham sendiri la. Kawan ni memang kacik sebab tu boleh stay bersama sampai habis walaupun pernah bermasam muka, bergaduh mulut dll. Tapi aku tak tahu kenapa aku boleh bertolak ansur dengan dia. Dia pun ada angin sendiri aku pun ada angin, itu la dikatakan penghargaan aku terhadap kawan bermula pada saat ni.


Masuk tahun ke-2
Aku pindak bilik asrama, dapat la dengan budak klate jgk tapi bidang lain la, dia budak Sains Komputer....kawan aku yang ni memang cantik, kecik molek, putih, cute cakap pun lemah lembut je..aku suka sembang dengan dia. Dia ada kekasih dah time tu, selalu duk bergayut tiap-tiap malam. Aku ni rimas sungguh kalau ada kawan macam ni, aku tak suka...meskipun aku dah tidur boleh tersedar dengan sendiri. Itu yang stress sangat..Lepas naik cuti sem baru tengok dia dah pakai cincin dia dah bertunang senyap-senyap.



No comments:

Photobucket

sedetik bersama seribu makna